Daca business-ul tau dispune de un website extrem de bine pus la punct, insa acestea nu genereaza venituri, este ca si cand nu ai avea o prezenta online. Singurul mod de a monetiza website-ul afacerii tale este ca acesta sa genereze continut de calitate, tinand cont de utilizatorii interesati de produsele sau serviciile tale.
Una dintre modalitatile cele mai eficiente pentru atingerea acestui scop o reprezinta optimizarea SEO, care iti propulseaza site-ul, prin metode organice, in primele pozitii din Google, pe cuvintele-cheie specifice business-ului tau online. SEO este o "arta", dar si o stiinta, care presupun atat creativitate, cat si abilitati tehnice, acesta fiind si motivul pentru care antreprenorii apeleaza, de cele mai multe ori, la o agentie SEO experimentata.
Insa, avand in vedere competitia acerba din acest domeniu, cum poti fi sigur ca faci o alegere corecta si ca optezi pentru o agentie serioasa si nu pentru una neprofesionista? O agentie SEO care se pricepe cu adevarat iti va genera pozitii mult mai ridicate in SEO, un trafic de calitate si multi potentiali clienti, pe cand o agentie neprofesionista iti poate face mai mult rau decat bine si iti poate distruge si ultimul dram de vizibilitate online pe care il ai.
SEO este unul dintre domeniile care evolueaza cu rapiditate, schimbarile fiind la ordinea zilei. Din acest motiv, trebuie sa te asiguri ca agentia SEO cu care semnezi contractul foloseste numai tehnici eficiente si de actualitate pentru a-ti genera rezultate pozitive. Foarte multi marketeri considera ca SEO este un domeniu strict tehnic, de care ar trebui sa se ocupe programatorii web, insa practica demonstreaza ca acestia rareori inteleg ce reprezinta optimizarea SEO.
Din punctul de vedere al lui Google, succesul unui website se defineste prin ocuparea unor pozitii fruntase in motoarele de cautare, care sa faciliteze accesul utilizatorilor la produsele sau serviciile pe care le cauta. Prin urmare, Google considera relevanta informatiei drept una dintre cele mai importante caracteristici in algoritmul sau de clasare. Iar practica demonstreaza ca site-urile in care business-ul este orientat catre client si ii ofera acestuia exact ceea ce cauta sunt cele care ocupa pozitii fruntase in Google.
In prezent, SEO presupune stapanirea temeinica a tuturor tipurilor de marketing si a notiunilor de psihologie, dar si cunoasterea universului social media, aptitudini de comunicare sociala, capacitatea de a interpreta statisticile furnizate de tool-urile de analiza, elemente de web design, marketing viral, marketing de produs, de continut, modele de business si multe altele.
Tocmai din aceste motive, Google recomanda tuturor antreprenorilor
o metoda eficienta de evaluare a activitatii unei agentii SEO, in patru pasi, in urma carora sa te hotarasti daca aceasta are profesionalismul si experienta necesare pentru a prelua fraiele business-ului tau:
Pasul 1 - Asigura-te ca agentia SEO se intereseaza de specificul business-ului tau Primul contact dintre tine si o agentie SEO nu trebuie sa fie sub nicio forma un monolog, in care aceasta din urma sa isi prezinte serviciile si sa se laude cu realizarile sale, iar tu sa ai ultimul cuvant si sa spui doar "Da" sau "Nu". La prima intalnire cu clientul, reprezentantii agentiei SEO trebuie sa manifeste un interes real fata de business-ul tau si sa iti puna o serie de intrebari generale, din care sa reiasa strategia generala de marketing. Iata cateva exemple de astfel de intrebari:
- Care este publicul tau tinta si cum ajunge acesta la produsele sau serviciile tale, in prezent?
- Care este scopul website-ului tau, este un site de prezentare sau un magazin online?
- Ce alte canale de marketing online si offline folosesti pentru promovare?
- Care este USP-ul afacerii tale (Unique Selling Proposition, in traducere libera "propunerea unica de vanzare")? Cum aduce afacerea ta plus-valoare clientilor?
- Care sunt competitorii tai, care este pozitionarea acestora pe piata si ce beneficii ofera acestia in comparatie cu tine (din punctul de vedere al produselor, serviciilor, timpului de livrare, relatiei cu clientii)?
Pasul 2 - Afla informatii de la alti clienti cu care a lucrat respectiva agentie SEO In cazul in care agentia SEO a bifat cu succes primul pas, este timpul sa treci la pasul al doilea si anume sa verifici ce rezultate a avut aceasta de-a lungul timpului cu alti clienti. Nu te sfii sa soliciti o lista cu cel putin trei fosti sau actuali clienti, dar si datele lor de contact, pentru a lua legatura cu acestia si a-i chestiona cu privire la colaborarea pe care au avut-o cu respectiva agentie SEO. Iata cateva exemple de intrebari relevante:
- In ce a constat munca depusa de agentia SEO? Ai beneficiat atat de optimizare on-page, cat si off-page?
- Ce pozitii ocupa site-ul lor in Google in momentul inceperii colaborarii si ce pozitii ocupa dupa 1 an?
- Comunicarea cu agentia SEO s-a realizat cu usurinta?
- Cat timp a durat colaborarea cu respectiva agentie SEO?
- A prestat aceasta servicii de calitate, respectand in acelasi timp si deadline-urile?
- A oferit agentia SEO sfaturi utile?
Pasul 3 - Contacteaza agentia SEO cea mai vizibila in Google si cere-i un audit Daca ai ajuns pana la pasul 3, inseamna ca ai eliminat deja agentiile SEO neprofesioniste si ai ramas cu doar cateva optiuni de top. In aceasta etapa, este momentul sa alegi agentia SEO situata pe primele pozitii in Google si sa ii soliciti un audit. Auditul va ajuta agentia SEO sa determine vizibilitatea business-ului tau in mediul online la momentul respectiv, prin analizarea catorva indicatori-cheie, printre care traficul, pozitiile in motoarele de cautare, profilul de backlink-uri si autoritatea domeniului.
In plus, auditul inseamna si o analiza a site-ului din punctul de vedere al performantelor tehnice si al impactului asupra experientei utilizatorului (viteza de incarcare, elementele de design, numarul paginilor cu eroare 404 etc), dar si efectuarea unui research pentru identificarea principalelor cuvintelor-cheie pe care se va baza strategia SEO.
Pasul 4 - Asigura-te ca parteneriatul pe care il demarezi este unul de lunga durata Dupa ce ti-ai ales o agentie SEO, iar aceasta a efectuat un audit si a pus bazele viitoarei strategii, este timpul sa cuceriti motoarele de cautare impreuna! Totusi, trebuie sa intelegi ca, in functie de domeniul business-ului tau si de nivelul competitiei, poate dura pana la 6 luni sau chiar 1 an pentru a-ti atinge obiectivele.
Prin urmare, trebuie sa te asiguri ca dispui de resursele financiare si umane necesare pentru a sustine aceasta colaborare si ca tii cont de sfaturile pe care agentia SEO ti le ofera. Spre exemplu, daca agentia iti recomanda sa implementezi anumite modificari pe site-ul tau, asigura-te ca programatorii cu care lucrezi pot face respectivele schimbari in cel mai scurt timp posibil.