Suntem invatati sa nu judecam o carte dupa coperta ei, dar uneori putem judeca oamenii dupa pantofii pe care ii poarta. Indiferent daca sunt cumparati din magazine fizice sau sunt pantofi de dama online, pantofii sunt ca o carte de vizita pentru posesorii lor.
Intr-un studiu publicat in Journal of Research in Personality, cercetatorii de la Universitatea din Kansas si Colegiul Wellesley au descoperit ca anumite caracteristici ale incaltamintei indica trasaturile personale ale purtatorului. Studiul, publicat online, a explorat situatiile in care ne formam anumite idei in baza a foarte putine informatii.
In cadrul studiului, studentii care au analizat fotografii cu pantofii preferati ai altor persoane au reusit sa determine cu precizie sexul, varsta si venitul posesorilor, precum si cateva trasaturi de personalitate.
De exemplu, observatorii au interpretat ca incaltamintea inalta, cum ar fi cizmele, apartin unor persoane mai putin agreabile si mai putin constiincioase decat cele care poarta incaltaminte mai putin inalta. Iar testele de personalitate ale posesorilor incaltamintei au aratat ca aceste ipoteze erau exacte.
Dar, in multe cazuri, observatorii s-au inselat. De exemplu, studentii au presupus ca pantofii in stare buna indica un posesor constiincios. Si au considerat ca purtatorii de pantofi cu varf ascutit sau ai celor cu toc sunt mai putin stabili din punct de vedere emotional decat persoanele care poarta pantofi cu bot rotund si fara toc. Dar testele de personalitate au contrazis toate aceste stereotipuri.
Majoritatea oamenilor credeau ca pantofii colorati ar fi purtati de persoane extrovertite, deschise la noi experiente, dar testele de personalitate nu au demonstrat aceste asocieri. "Pantofii colorati au fost, potrivit testelor de personalitate, corelati cu persoanele care au mai putina anxietate in relatii, dar majoritatea observatorilor nu au presupus asta privind fotografiile. Persoanele cu anxietate ridicata, care se tem ca ar putea fi abandonate sau respinse, au avut tendinta de a purta pantofi gri, plictisitori", a declarat principalul autor al studiului, Omri Gillath, profesor de psihologie si sociologie la Universitatea din Kansas.
Acelasi studiu a mai demonstrat ca pantofii pot fi un instrument util pentru formarea primelor impresii, desi exista riscul ca persoanele care gandesc asta sa fie duse in eroare, deoarece oamenii isi pot alege incaltamintea pentru a reflecta modul in care doresc sa fie perceputi. De exemplu, cand cineva se imbraca pentru a merge la o intalnire sau la un interviu, vor incerca sa etaleze o anumita imagine, menita sa il impresioneze pe cel din fata sa.
Un alt lucru demonstrat de studiul realizat la Universitatea din Kansas este acela ca studentii au considerat pantofii ieftini, neatractivi, drept specifici persoanelor cu o ideologie politica liberala. Realitatea insa i-a contrazis.